woensdag 17 februari 2016

Welkom in Thatcher's Engeland

Een trage start in de abdij van Aylesford deze morgen. Ik had een heel leerrijk gesprek met één van de andere gasten.

Twee dagen geleden had ik het over Kent als de toekomstige Champagnestreek. Wist ik veel dat het al zover is. Ik doorkruis een enorme wijngaard (Franse eigenaars) om terug op de North Downs Way te komen.

In de voormiddag loopt het pad grotendeels door een langgerekt bos van oude taxusbomen. Daar maakten de Engelsen in de middeleeuwen hun fameuze longbows mee, de bogen waarmee ze de Franse ridderlegers meerdere keren mee versloegen.

Gisteren waren het riviertjes die moesten gekruist worden. Voor de moderne wandelaar zijn kruisingen van snelwegen het grote probleem. Bij Detling is er een voetbrug : Jade's Crossing. Hier hangt een wrang verhaal aan vast: Jade is een meisje van 8 dat op die plek (er was nog geen voetbrug) samen met haar oma werd doodgereden. Dat was al het vierde slachtoffer. Toch vond wegen en verkeer het niet nodig om er iets aan te doen en dat er hier ook enkele fiets en wandelroutes passeren deed er ook niet toe. Geen geld - besparen! De moeder heeft via TV-programma's en zo dan maar zelf de nodige 75000 pond aan giften bijeengeharkt voor een degelijke voet- en fietsbrug.  Welkom in het Engeland van na Tatcher !

Na Detling wordt de helling van de Downs opener, met schraal gras. Ze deed me denken aan de questa's in Pas-de-Calais. En dat is ook logisch want het gaat om dezelfde geologie.

Einde in Harrietsham.
28 km +850 m

Geen opmerkingen:

Een reactie posten